Nye boller på den varme energisuppe

Af Karen Fredslund Ellegaard

 

Der skal være varmepumper i alle huse. Der skal være mange flere elbiler samt forbud mod brændeovne og pillefyr hos private.

"Hvis Danmark skal blive bedre til at udnytte den bæredygtige energi fra vindmøller og solceller, skal vi ændre drastisk på vores energistruktur!"

Det er nogle af buddene på, hvordan Danmark kan blive bedre til at udnytte sin vedvarende energi, mener professor Poul Alberg Østergaard, 46 ar. Han har netop holdt tiltrædelsesforelæsning som ny professor på Aalborg Universitet ved Institut for Planlægning.

Poul Alberg Østergaard er uddannet civilingeniør i energiplanlægning og ph.d. ved Aalborg Universitet.

Den nye energiprofessor ønsker simpelthen bedre styring af temperaturen i private hjem. Alle huse uden for fjernvarmeområder skal opvarmes med varmepumper. Vi skal alle sammen køre i elbiler, og biobrændsel skal reserveres til transportsektoren, den tunge industri og el-produktion. Og ikke nok med det. Forbruget i de enkelte boliger skal helst kunne kontrolleres fra centralt hold.

"Hvis vi har mulighed for det, skal vi ind og styre, hvornår varmepumperne kører ude i de enkelte husstande. I stedet for at køre med en fast temperatur på 21 grader inden døre skruer man op til 23 grader. Hvis der er en storm på vej, bruger man husene som en slags varmelager," forklarer professoren.

"Man kan forestille sig, at det enten er varmeværket eller måske et nyt selskab, der går ind og styrer det, så strømmen udnyttes bedre," siger Poul Alberg Østergaard, som også er klar over, at der i dag er visse lovgivningsmæssige barrierer.

Selv bor Poul Alberg Østergaard i et toetagers byhus i Aalborg med billig fjernvarme og uden varmepumpe.

"Ikke det mest pædagogiske eksempel på varmesiden," indrømmer han, "men vi har da el-sparepærer overalt. Ikke alle steder giver det mening med varmepumper. Her i byen har vi den billigste fjernvarme i landet, og varmen er overskudsvarme fra cementproducenten Aalborg Portland."

Poul Alberg Østergaard taler for, at der overordnet set er brug for mere komplekse systemer. Varmesystemet hænger sammen med el systemet, og det gør bilparken også.

"Vi skal have en optimering på tværs af energisektorerne. Sådan ser fremtidens energistruktur ud," lyder det fra energiprofessoren, som vurderer, at jo flere sektorer der kommer til at bruge strøm, desto mere effektivt kan man udnytte den.

I følge Østergaard vil brug af el til både opvarmning af huse og persontransport medføre et større potentielt elforbrug at operere med. Det giver større styringsmuligheder og bedre mulighed for at bruge meget strøm, når vinden blæser, og skrue ned for forbruget, når det er vindstille.

Men ressourcen er begrænset og skal bruges med omtanke - primært som backup, når der ikke kommer energi fra vind, solceller eller bølgekraft, men også som brændsel til særligt energikrævende opgaver inden for transport og industri.

 

"Hvis man i stedet for at sende penge for energi til Arabien eller Rusland brugte dem på at energioptimere herhjemme, er der samfundsøkonomiske besparelser - og besparelser for den enkelte borger. Det vil også gøre Danmark mindre geopolitisk følsomt," mener han.

Nyheder

Hyggelig tur fjorden rundt med El-Bil
Kommunen går foran: Køber ny elbil
Grønne fjernvarmeværker leverer varen
Data om skyer skal optimere drift af elnet
Fra GPS til Galileo